Witamy w BIP PFRON
Opis działań kontrolnych prowadzonych wobec beneficjentów Funduszu na podstawie art. 51 ust. 3 pkt 6 ustawy o rehabilitacji
Zarząd PFRON, w zakresie przewidzianym ustawą o rehabilitacji, sprawuje kontrolę nad wykorzystaniem środków Funduszu przekazywanych na realizację zadań podmiotom kontrolowanym.
Podstawa prawna
Kontrola prowadzona jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 marca 2004 r. w sprawie zasad i trybu sprawowania kontroli przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 63, poz. 586), wydanym na podstawie art. 51 ust. 3f ustawy o rehabilitacji.
Podmioty podlegające czynnościom kontrolnym
- Podmioty realizujące zadania zlecone przez Fundusz lub inne zadania wynikające z ustawy o rehabilitacji (…) – na podstawie zawartych z nimi umów, w tym pracodawcy prowadzący zakład pracy chronionej, którzy otrzymali zgodnie z art. 32 ustawy o rehabilitacji:
- dofinansowanie w wysokości do 50% oprocentowania zaciągniętych kredytów bankowych pod warunkiem wykorzystania tych kredytów na cele związane z rehabilitacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych,
- zwrot dodatkowych kosztów wynikających z zatrudnienia osób niepełnosprawnych budowy lub rozbudowy obiektów i pomieszczeń zakładu, transportowych, administracyjnych.
- Samorząd wojewódzki.
- Samorząd powiatowy.
Cel kontroli
Celem kontroli jest sprawdzenie stanu faktycznego i prawnego w zakresie wykorzystania środków Funduszu co do zgodności z prawem, celowości wykorzystania tych środków
i oszczędności wydatków oraz zachowania zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Postępowanie kontrolne
- Kontrolę przeprowadza się na podstawie pisemnych upoważnień do przeprowadzenia kontroli, wydanych przez Prezesa Zarządu Funduszu. W uzasadnionych przypadkach Prezes Zarządu może kontrolę przedłużyć, zmienić jej zakres i termin ważności upoważnienia.
- Kontrolę przeprowadza się w miarę możliwości w sposób niezakłócający funkcjonowania podmiotu kontrolowanego w:
- siedzibie podmiotu kontrolowanego, w dniach i godzinach pracy;
- miejscach realizacji zadań określonych w ustawie;
- uzasadnionych przypadkach kontrola może być przeprowadzona w dni wolne od pracy lub poza godzinami pracy podmiotu kontrolowanego, a także w siedzibie oddziału Funduszu, na podstawie polecenia przeprowadzenia kontroli.
- Kontrola może być przeprowadzana jako:
- kompleksowa – dokonywana wyłącznie przez zespół kontrolerów, obejmująca całokształt działalności podmiotu kontrolowanego w zakresie wykorzystania środków Funduszu na realizację zadań określonych w ustawie;
- problemowa – obejmująca wykorzystanie środków Funduszu na wybrane zadania realizowane przez podmiot kontrolowany;
- sprawdzająca – której celem jest stwierdzenie wykonania zaleceń pokontrolnych.
- Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych kontroler okazuje kierownikowi podmiotu kontrolowanego:
- upoważnienie, które zawiera oznaczenie organu upoważnionego do kontroli, numer i datę wystawienia, imię i nazwisko kontrolera, numer legitymacji służbowej kontrolera, imię i nazwisko kierownika zespołu (jeżeli do kontroli skierowano zespół kontrolerów) przywołanie podstawy prawnej kontroli, nazwę podmiotu kontrolowanego, zakres kontroli, termin ważności upoważnienia, pieczęć i podpis Prezesa Zarządu Funduszu;
- legitymację służbową;
- upoważnienie do przetwarzania danych osobowych oraz
- informuje o przedmiocie kontroli i uprawnieniu do uczestniczenia pracownika podmiotu kontrolowanego w czynnościach kontrolnych.
- Kierownik podmiotu kontrolowanego:
- nieodpłatnie zapewnia kontrolerowi warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli, poprzez:
- dostęp do niezbędnej dokumentacji w zakresie objętym kontrolą,
- sporządzanie kopii dokumentów będących przedmiotem kontroli,
- terminowe udzielanie wyjaśnień przez pracowników,
- jeżeli jest to niezbędne do przeprowadzenia kontroli, zabezpiecza wydzielone miejsce do przechowywania dokumentów i zabezpieczonych przedmiotów;
- na wniosek kontrolera kierownik podmiotu kontrolowanego potwierdza zgodność sporządzanych na potrzeby kontroli kopii, odpisów i wyciągów z dokumentów
z oryginałami; - może w formie pisemnej wyznaczyć osobę fizyczną, która będzie go reprezentowała w zakresie kontroli;
- może wystąpić do Prezesa Zarządu PFRON o wyłączenie kontrolującego z kontroli, jeżeli wszczęto wobec niego postępowanie karne o przestępstwo ścigane z urzędu lub stwierdzono przyczyny mogące wpłynąć na jego bezstronność, w szczególności jeżeli w ciągu 2 lat przed otrzymaniem upoważnienia był przedstawicielem lub pracownikiem podmiotu kontrolowanego;
- może złożyć do Prezesa Zarządu PFRON skargę na kontrolera, jeżeli ma zastrzeżenia co do sposobu przeprowadzenia kontroli.
- nieodpłatnie zapewnia kontrolerowi warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli, poprzez:
- W czasie trwania kontroli kontroler ma prawo do wstępu na teren obiektów podmiotu kontrolowanego bez obowiązku uzyskania przepustki.
- W czasie trwania kontroli kontrolujący:
- badają dokumenty;
- przyjmują zeznania i wyjaśnienia – każdy może złożyć kontrolerowi ustne lub pisemne oświadczenie w zakresie przedmiotu kontroli;
- przeprowadzają oględziny w obecności osoby odpowiedzialnej za przedmiot oględzin lub kierownika podmiotu kontrolowanego;
- mogą korzystać z pomocy biegłego – podjęcie przez biegłego zleconych mu czynności w siedzibie podmiotu kontrolowanego następuje na podstawie wystawionego przez Prezesa Zarządu Funduszu upoważnienia, w obecności kontrolera, po uzgodnieniu z kierownikiem podmiotu kontrolowanego.
- Z przeprowadzonej kontroli kontrolujący sporządza protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla podmiotu kontrolowanego (bez załączników) i Funduszu. Protokół kontroli zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w trakcie kontroli,
w tym opis ustalonych nieprawidłowości. - Protokół kontroli podpisują oraz każdą kartę protokołu parafują kierownik podmiotu kontrolowanego i kierownik zespołu.
- Przed podpisaniem protokołu kontroli kierownik zespołu umożliwia kierownikowi podmiotu kontrolowanego zapoznanie się z treścią protokołu, który powinien następnie protokół podpisać.
- Kierownik podmiotu kontrolowanego może:
- zgłosić, przed podpisaniem protokołu kontroli, umotywowane zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia zgłasza się na piśmie w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli. W razie zgłoszenia zastrzeżeń kontrolujący dokonują ich analizy i w miarę potrzeby, podejmują dodatkowe czynności kontrolne, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń – zmieniają lub uzupełniają odpowiednią część protokołu kontroli. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części, kierownik zespołu przekazuje na piśmie swoje stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia;
- odmówić podpisania protokołu kontroli. O odmowie podpisania protokołu kontroli kontrolujący zamieszczają wzmiankę w protokole. Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kierownika podmiotu kontrolowanego nie stanowi przeszkody
do podpisania protokołu przez kierownika zespołu i realizacji ustaleń kontroli.
- Na podstawie wyników kontroli Zarząd Funduszu kieruje do podmiotu kontrolowanego wystąpienie pokontrolne, w którym wskazuje rodzaj nieprawidłowości, przyczyny,
a także zalecenia zmierzające do ich usunięcia lub usprawnienia pracy jednostki w zakresie realizacji zadań określonych w ustawie. - Podmiot kontrolowany w terminie 30 dni od dnia doręczenia wystąpienia pokontrolnego informuje Zarząd Funduszu o wykonaniu zaleceń lub przyczynach ich niewykonania.
- W przypadku uniemożliwienia przez podmiot kontrolowany przeprowadzenia kontroli lub niezastosowania się przez podmiot kontrolowany do zaleceń pokontrolnych
w wyznaczonym terminie oraz nieuwzględnienia przez Zarząd Funduszu zastrzeżeń lub wyjaśnień podmiotu kontrolowanego, Prezes Zarządu Funduszu podejmuje czynności mające na celu doprowadzenie do stanu zgodnego z prawem, informuje o uchybieniach odpowiedni organ nadzoru nad podmiotem kontrolowanym, w celu dalszej realizacji kieruje sprawę do właściwej jednostki organizacyjnej PFRON. - Środki Funduszu podlegają zwrotowi w kwocie ustalonej w wyniku kontroli w zakresie stwierdzonych nieprawidłowości, określonej w drodze decyzji nakazującej zwrot wypłaconych środków wraz z odsetkami naliczonymi od tej kwoty, od dnia jej otrzymania, w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
Zgodnie z art. 56b ustawy o rehabilitacji, kto udaremnia lub utrudnia przeprowadzenie kontroli lub zgłasza nieprawdziwe dane, udziela nieprawdziwych wyjaśnień lub odmawia ich udzielenia podlega karze grzywny do 5 000 złotych.